
Tuż po Świętach Bożego Narodzenia wielu z nas zastanawia się co zrobić z nietrafionym prezentem świątecznym. Mimo bardzo szerokiej oferty handlowej trudno bowiem odpowiedzieć na potrzeby obdarowanego i trafić w jego gust.
Warto więc wiedzieć jak zgodnie z prawem i skutecznie zwrócić prezent świąteczny, z którego nie jesteśmy zadowoleni?
Zwrot w sklepie
Jeśli zakupiony towar jest sprawny, dobrze funkcjonuje i nie posiada żadnych usterek, a więc jest zgodny z umową kupna-sprzedaży zawartą ze sprzedawcą, to wówczas ma on prawo do swobodnego ustalania warunków przyjmowania zwrotów. W takiej sytuacji zasady dokonywania zwrotu określa sam sprzedawca. O możliwości więc dokonania zwrotu towaru w danym sklepie powinniśmy się dowiedzieć na miejscu, z broszury informacyjnej danego sklepu, bądź strony internetowej sklepu stacjonarnego.
Sprzedawca może żądać aby rzecz była zwrócona tylko w z góry wyznaczonym okresie czasu, z paragonem, nieoderwaną metka, w nienaruszonym oryginalnym opakowaniu i oczywiście bez widocznych śladów użytkowania. Są to jednak warunki zmienne i zależą od konkretnego sprzedawcy.
Oddając towar, możemy spodziewać się zwrotu wydanych pieniędzy bądź tylko możliwości wymiany na inny produkt.
Zwrot w sklepie internetowym i poza siedziba przedsiębiorstwa
Sprawa wygląda inaczej gdy zakupu został dokonany na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorstwa.
Chodzi tu o zakupy których dokonujemy przez Internet, telefonicznie, za pomocą katalogu wysyłkowego czy u akwizytora.
W tych przypadkach istnieje możliwość zwrotu zakupionych towarów w ciągu 10 dni, bez podawania przyczyny, na podstawie przepisów ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny.
Termin ten liczony jest od dnia zawarcia umowy, w przypadku gdy dotyczy ona kontraktu zawartego poza lokalem przedsiębiorstwa lub usługi na odległość. Natomiast jeśli umowa dotyczy sprzedaży towaru na odległość ten 10-cio dniowy termin liczony jest od dnia wydania lub otrzymania przez kupującego towaru.
W takiej sytuacji należy w tym terminie zawiadomić sprzedawcę za pomocą listu poleconego i zwrócić zakupiony towar niezwłocznie ale najpóźniej w ciągu 14 dni.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. Dz.U. z 2012 r. poz. 1225).