
Jakie kroki podjąć by zostać indywidulanym przedsiębiorcą?
Chcesz rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej jako indywidualny przedsiębiorca? Planujesz świadczyć usługi w formie samozatrudnienia? Złóż wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Co to jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej?
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) to rejestr firm, który zawiera informacje o przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce. W rejestrze znajdują się wyłącznie wpisy przedsiębiorców, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą bądź są wspólnikami spółek cywilnych osób fizycznych.
Co musisz wiedzieć przed wypełnieniem wniosku o wpis do CEIDG?
Jeśli zależy ci na sprawnym i szybkim załatwieniu sprawy, przed rozpoczęciem wypełnienia wniosku przygotuj niezbędne dane. We wniosku o wpis do CEIDG musisz podać:
- imię, nazwisko, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia
- rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości
- PESEL, jeśli masz obywatelstwo polskie lub został ci nadany
- wszystkie posiadane obywatelstwa
- numer NIP i REGON jeśli zostały nadane
- adres zamieszkania oraz inne adresy związane z zakładaną działalnością gospodarczą
- nazwę zakładanej działalności gospodarczej – musi zawierać twoje imię i nazwisko
- nazwę skróconą
- kody PKD – dopasuj je do rodzaju twojej działalności i wybierz kod przeważający
- liczbę pracowników, których planujesz zatrudnić
- datę rozpoczęcia działalności
- informacje o ubezpieczeniu w ZUS, KRUS lub za granicą
- dane urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce twojego zamieszkania.
Ważne! Jeśli nie masz nadanego numeru PESEL, zaznacz „nie posiadam numeru PESEL”. Jeśli już wcześniej nadano ci NIP i REGON, możesz podać je wypełniając formularz. Jeśli ich nie posiadasz, złożony formularz będzie jednocześnie wnioskiem o ich nadanie. NIP i REGON zostaną uzupełnione w twoim wpisie automatycznie, a sprawdzisz je w wyszukiwarce CEIDG po zarejestrowaniu firmy.
W jaki sposób można złożyć wniosek o wpis do CEIDG?
Wniosek o wpis do CEIDG można złożyć na trzy sposoby, osobiście we właściwym urzędzie miasta/gminy, za pośrednictwem poczty bądź online – przez Internet.
- W urzędzie
Wniosek możesz złożyć osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy. Urzędnik potwierdzi przyjęcie wniosku i najpóźniej następnego dnia wprowadzi dane z wniosku do systemu CEIDG. W urzędzie musisz potwierdzić swoją tożsamość, dlatego nie zapomnij zabrać ze sobą dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość
Wniosek o wpis do CEIDG w urzędzie może również złożyć pełnomocnik ustanowiony na zasadach ogólnych.
- Pocztą
Wypełniony wniosek możesz wysłać listem poleconym. W takim przypadku powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem.
- Online – przez Internet
Wniosek możesz wypełnić za pośrednictwem platformy:
- przez Biznes.gov.pl – wypełnij elektroniczny formularz korzystając z instrukcji “krok po kroku” i podpisz go Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym
- przez stronę CEIDG – zarejestruj się na stronie CEIDG, wypełnij formularz CEIDG-1 i podpisz go Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym. Jeśli nie masz jeszcze konta w CEIDG, skorzystaj z instrukcji, która poprowadzi cię krok po kroku przez proces rejestracji.
Jeżeli zamierzasz być podatnikiem podatku VAT i masz już numer NIP, do wniosku CEIDG-1 składanego online na Biznes.gov.pl lub przez CEIDG możesz dołączyć zgłoszenie rejestracyjne lub aktualizacyjne VAT-R. Wniosek i zgłoszenie VAT-R podpisz podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym.
- przez stronę banku – wniosek online możesz złożyć także poprzez bankowość internetową wybranych banków. Pamiętaj jednak, że za pośrednictwem banku zarejestrujesz jedynie działalność. Pozostałe formalności, takie jak rejestracja w ZUS lub rejestracja jako podatnik VAT możesz załatwić w urzędzie albo online poprzez PUE ZUS lub Portal Podatkowy. Dowiedz się więcej na temat rejestracji firmy przez bank.
Ważne! Jeśli składasz wniosek o wpis do CEIDG przez Internet, nie możesz skorzystać z pełnomocnika.
W jakim terminie powinieneś złożyć wniosek o wpis do CEIDG?
Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej należy złożyć przed rozpoczęciem działalności.
Czy od wniosku o wpis do CEIDG należna jest opłata?
Złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest bezpłatne.